PROIECT DIDACTIC
SCOALA GIMNAZIALĂ PIETRARI
DATA:06.03.2013
INVATATOR: POPESCU DANA
ARIA CURRICULARA: MATEMATICA SI STIINTE ALE NATURII
DISCIPLINA: STIINTE
UNITATEA DE INVATARE: TRANSFORMARI ALE CORPURILOR SI MATERIALELOR
SUBIECTUL: CIRCUITUL APEI IN NATURA
TIPUL LECTIEI: INSUSIRE DE NOI CUNOSTINTE
OBIECTIVE DE REFERINTA:
1.2-sa ordoneze
obiecte,fenomene,organisme si evenimente pe baza unor criterii date;
1.3-sa comunice in forme diverse
observatii si comparatii asupra corpurilor studiate si asupra experimentelor
realizate;
2.1 – sa inregistreze in forma grafica
observatii ale unor fenomene si procese din mediul inconjurator;
3.1 – sa constientizeze efecte ale
activitatii omului asupra mediului inconjurator;
OBIECTIVE OPERATIONALE:
1.3.1-sa prezinte rezultatele observatiilor
si experimentelor in maniera personala;
1.2.1-sa ordoneze etapele circuitului apei
in natura;
2.1.1-sa completeze un text lacunar cu
informatii stiintifice despre circuitul apei in natura;
3.1.1-sa recunoasca efectele poluarii
apelor;
STRATEGII DIDACTICE:
RESURSE
PROCEDURALE:conversatia,jocul didactic,problematizarea,explicatia,invatarea
prin descoperire,lucru in grup.
RESURSE MATERIALE:fise de observare ,pahar,martisor,sticla cu apa,petale desenate,plansa
,caiete,globul pamantesc,retroproiector,fise de lucru,tabla,planse,markere.
FORME DE ORGANIZARE:frontal,individual,pe grupe
RESURSE TEMPORALE:45 MINUTE
BIBLIOGRAFIE:
MEC-Ghid metodologic de aplicare a programei
scolare de stiinte ale naturii la clasa a III-a ,Bucuresti,2001
Marea carte despre experimente-Editura
Litera International,Bucuresti,2006
MOMENTELE
LECTIEI
|
|
CONTINUTUL INSTRUCTIV-EDUCATIV
|
RESURSE
PROCEDURALE
|
RESURSE
MATERIALE
|
FORME DE
ORGANIZARE
|
EVALUARE
|
|
MOMENT
ORGANIZATORIC
1 min.
|
|
Asigur
conditiile organizatorice si psihologice necesare pentru desfasurarea orei de
stiinte ale naturii.
|
|
|
|
|
|
REACTUALIZAREA
CUNOSTINTELOR
5 min.
|
1.3.1
|
Elevii au
fost impartiti in patru grupe-fiecare grupa a avut de completat o fisa de
observare a unor experimente realizate de ei in legatura cu lectia
-,,TRANSFORMARI ALE STARILOR DE AGREGARE,,
Fiecare
reprezentant al grupei va iesi in fata clasei si prezinta concluziile.
|
Conversatia
|
Fise de
observare
|
In grup
|
Evaluare
orala
|
|
CAPTAREA
ATENTIEI
3 min.
|
|
JOC-
,,MARTISORUL BUCLUCAS,,
Cine
reuseste sa scoata martisorul din pahar,fara sa atinga cu mainile,dar
folosind sticla de pe masa.
Surpriza
–petale cu desene –simboluri pentru nor, ploaie, grindina ,apa marii.
Gasiti o
legatura (un element comun) intre desene si experiment?
ELEMENTUL
COMUN ESTE:
,, APA,,
Vreti sa
aflati mai multe despre apa?
|
Jocul
didactic
problematizarea
|
Pahar
Martisorul
Sticla cu
apa
Petale
desenate
|
Frontal
frontal
|
Evaluare
orala
|
|
ANUNTAREA
TEMEI SI A OBIECTIVELOR
1 min.
|
|
Astazi la
ora de stiinte vom invata despre:
,,Circuitul apei in natura,,
Ce credeti
voi ca inseamna cuvantul ,,circuit,,?
CIRCUIT-drum,traseu
cu revenire la punctul de plecare
Se va
scrie titlul la tabla si pe caiete.Vor fi enuntate obiectivele lectiei.
|
Explicatia
conversatia
|
Plansa
caiete
|
frontal
|
|
|
DIRIJAREA
INVATARII
25 min.
OBTINEREA PERFORMANTEI
4 min.
EVALUARE
5 min.
INCHEIEREA
ACTIVITATII
1 miN.
|
1.2.1
1.3.1
3.1.1
1.2.1
1.3.1
3.1.1
|
Prezint
globul pamantesc si intuim impreuna imensitatea albastra-TERRA,planeta PAMANT
se mai numeste si PLANETA ALBASTRA.
Prezint o
proiectie POWERPOINT despre circuitul apei in natura.
Discutii
despre aventura picaturii de ploaie pe nume PIC-PIC.
Se
prezinta o plansa –suport cu forme de relief(baza pentru circuitul apei in
natura)
Se reface
drumul pe care l-a parcurs PIC-PIC prin natura pe plansa suport cu ajutorul
elevilor.
In acelasi
timp se completeaza si textul lacunar de pe tabla,iar elevii pe fisele
lor.(ANEXA 1)
CONCLUZII
Apa din
natura se afla in continua miscare.Trecerea ei prin cele trei stari de
agregare (lichida,solida,gazoasa) se numeste:
CIRCUITUL APEI IN NATURA
Se
adreseaza intrebari in legatura cu continutul predat.
De ce apa
de ploaie nu este buna de baut?
V-ar placea sa fiti o picatura de ploaie? De ce?
Apa ,in
general,prieten sau dusman?De ce
prieten ,de ce dusman?
LUCRUL IN
GRUP(ANEXA 2)
Vom
consolida cele invatate astazi formand 3(trei) ateliere de creatie:
1 .CLUBUL PREZENTATORILOR(STILUL AUDITIV)
Recita poezii care au ca mesaj protejarea
apei.
2.CLUBUL ARTIȘTILOR(STILUL
VIZUAL)
Desenati apa in cele trei stari de
agregare-lichida,solida,gazoasa.
3.CLUBUL
MODELATORILOR(STILUL KINESTEZIC)
Realizati un colaj folosind diferite
materiale despre circuitul apei in natura.
Se va
realiza cu ajutorul fiselor.
Se fac
aprecieri si recomandari.
Tema
pentru acasa-lecturarea lectiei din manual.
|
Conversatia
Explicatia
Invatarea
prin descoperire
CONVERSATIA
Problematizarea
Lucru in
grup
Jocul
didactic
conversatia
|
Globul
pamantesc
Prezentare
retroproiector
Plansa
suport
Fise de
lucru
Tabla
Plansa
flipchart
Planse
markere
Fise de
lucru
Coli A3
Culori
cerate
plastilina
Fise de
evaluare
frontal
|
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
In grup
individual
|
Evaluare
orala
Evaluare
orala
Evaluare
orala
Evaluarea
activitatii grupului
Evaluare
scrisa
|
|
ANEXA 1
COMPLETEAZĂ:
,,Drumul continuu al apei în natură se
numește……………………………………………………………. .Din
nori cad pe pămănt ………………………… sub formă de …………………………… și ………………………………………. .
Apele ajunse la nivelul solului sau cele
provenite din topirea zăpezilor umplu iar ………………………. ,……………..,
………………………. și
………………………… . Ajutată de soare
,apa se ……………………. si formează ………………………… .
Astfel ,apa
îsi reia ……………………..prin natură.
EVALUARE
1.Completează propozițiile folosind
cuvintele corespunzătoare:
a) Apa de la suprafața lacurilor,bălților,mărilor
și oceanelor se evaporă dacă este încălzită de ……………………… .
b) Norii sunt formați din……………… .
c) Apa cade pa pământ sub formă de
…………………. și …………………….. .
2.Ordonează următoarele cuvinte pentru
a reface drumul parcurs de PIC-PIC prin natură:
pământ,nor,ploaie,râuri,mare,soare,nor
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Notează cu A(adevarat)propozițiile
adevărate și cu F(fals)pe cele false:
a)În nori se formează picăturile de apă.
b)Apa se gasește în natură sub formă lichidă
si gazoasă.
c) Rezidurile menajere poluează
apa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu